przewozy małopolska

O autobusach w Polsce

W Polsce pierwsze autobusy budowano w okresie międzywojennym w zakładach Ursus.
Były to niewielkie pojazdy na podwoziu lekkiej ciężarówki, nienadające się do obsługi większych miejscowości. Ze względu na ograniczenia importowe, powstające wówczas firmy autobusowe zmuszone były sprowadzać z krajów zachodnich duże podwozia autobusowe (np.
Leyland) i budować karoserie we własnym zakresie (powszechnie stosowano wówczas karoserie drewniane z blaszanym poszyciem). Po 1945 produkcja autobusów władze postanowiły rozwinąć dwa duże zakłady w Jelczu i Sanoku.
W Jelczu budowano autobusy miejskie i pojazdy na licencji zagranicznej (czechosłowacka Škoda 706, później francuski Berliet, opracowano także hybrydę francuskiego nadwozia z węgierskim podwoziem Ikarusa 260).
Sanocka wytwórnia wyspecjalizowała się w midibusach (kolejne wersje autobusów San, później bardzo udany Autosan H9), przeznaczone na trasy dalekobieżne. Największą polską marką autobusów jest Solaris Bus & Coach, fabryka produkująca nowoczesne autobusy podmiejskie, miejskie i turystyczne, powstała na bazie istniejącej wcześniej montowni firmy Neoplan. W Polsce swoją działalność także prowadzi firma MAN Bus Sp.
z o.o.
? spółka należąca do koncernu MAN, specjalizująca się w produkcji autobusów miejskich. Posiada dwa zakłady produkcyjne: finalny w Sadach w gminie Tarnowo Podgórne koło Poznania, oraz zakład produkujący szkielety stalowe autobusów, podwozia autobusowe i podzespoły do nich w Starachowicach.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus#Autobusy_w_Polsce

Autobus przegubowy - definicja

Autobus przegubowy (zwany inaczej autobusem członowym, pot.

przegubowiec) ? pojazd silnikowy składający się z dwóch sztywnych części jezdnych, które są ze sobą połączone przez część przegubową.

W pojazdach tego typu istnieje przejście między pomieszczeniami dla pasażerów znajdujących się w obu sztywnych częściach pojazdu.
Część przegubowa pozwala pasażerom na swobodne przemieszczanie między obydwiema sztywnymi częściami pojazdu.

Obydwie części nie mogą funkcjonować bez siebie nawzajem.

Łączy się je lub rozłącza tylko w serwisie1. Przegub autobusu zgina się podczas zakręcania i umożliwia swobodne przechodzenie pomiędzy członami.

Przegub osłonięty jest miechem (zwanym potocznie harmonią).

Czasem we wrędze znajduje się podłużne okienko.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_przegubowy

Historia marki - autosan

przewozy małopolska
Autosan ? marka polskich autobusów, produkowanych niegdyś w Sanockiej Fabryce Autobusów ?Autosan? w Sanoku. Historia przedsiębiorstwa sięga pierwszej połowy XIX wieku.
Dwaj byli powstańcy listopadowi z zaboru rosyjskiego Mateusz Beksiński (1814?1886) i Walenty Lipiński (1813?1898) osiedlili się w Sanoku.

W 1832 założyli kowalsko-kotlarski zakład rzemieślniczy, w którym rozpoczęli produkcję kotłów, narzędzi miedzianych i innych przedmiotów użytkowych.

Warsztat był umiejscowiony przy obecnej ulicy Podgórze.
Z czasem uruchomiono w nim produkcję narzędzi i urządzeń dla górnictwa i przemysłu naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa.

W 1886 Walenty Lipiński przekazał warsztat synowi, niespełna 30-letniemu Kazimierzowi.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autosan.

Widok do druku:

przewozy małopolska