Pompa wspomagania

Sprężarki

Pompa wspomagania Z czym może się kojarzyć coś takiego jak sprężarka powietrza? Bez wątpienia pierwszą myślą będą urządzenia używane w warsztatach.
Czyli duży, solidny pojemnik ze stali na sprężone powietrze i połączony z nim silnik z kompresorem.

Takie maszyny czy narzędzia mają bardzo szerokie zastosowanie - od pompowania opon samochodowych po malowanie natryskowe i napędzanie kluczy udarowych.

Czyli takich fajnych kluczy wydających dość charakterystyczny dźwięk a służących do np.
odkręcania kół. Jednak sprężarki to nie tylko urządzenia warsztatowe - to również elementy układów hamulcowych samochodów ciężarowych.
Co ciekawe to właśnie pneumatyczne a nie hydrauliczne układy hamulcowe są stosowane w ciężarówkach.
Tak więc każdy TIR czy też ciężarówka ma na swoim pokładzie sprężarkę/kompresor i zasobnik sprężonego powietrza.
Dlatego przy hamowaniu słuchać z ich strony takie "psssyyt".

silnik spalinowy wyposażony w pięć cylindrów

R5 ? (oznaczany także jako I5) ? silnik spalinowy wyposażony w pięć cylindrów ustawionych wzdłuż wału korbowego w jednym rzędzie.

Jest on kompromisem pomiędzy małymi jednostkami R4 a większymi R6 - dzięki niewiele większej długości niż R4 może być montowany poprzecznie z przodu pojazdu.

Stosuje się go stosunkowo rzadko, konfiguracji tej używają lub używali m.in: Alfa Romeo (Alfa Romeo 156, 166), Audi (Audi 90, 100, S2 Coupé), Ford Motor Company (Ford Focus ST/RS), Renault (Safrane Phase II), Volkswagen (VW Jetta), Fiat (Fiat Coupé), Honda (Acura TL), General Motors (Chevrolet Colorado), Volvo Car Corporation (Volvo 850, 940) czy też Mercedes-Benz (starsze jednostki wysokoprężne). Kąt obrotu wału korbowego wynosi 144°, kolejność zapłonu to 1-3-5-4-2.
Siły pierwszego i drugiego rzędu są dobrze wyrównoważone, silnik generuje jednak drgania które są minimalizowane poprzez zastosowanie pojedynczego wałka wyrównoważającego pracującego z prędkością obrotową silnika1.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/R5_(silnik)

z sześciu cylindrów

V6 ? oznaczenie silnika widlastego składającego się z sześciu cylindrów.
Jest to drugi po R4 typ silnika najczęściej stosowany do napędu samochodów osobowych1.
Najczęściej występującym kątem rozwarcia silnika V6 jest 60°, rzadziej 90° lub 120°. Silniki typu V6 często znajdują zastosowanie w samochodach segmentu D / E, dostępne są opcjonalnie jako mocniejsze źródło napędu w porównaniu do mniejszych jednostek R4.

Spotyka się je także jako mniejszą oraz bardziej ekonomiczną alternatywę dla silników V8.

Jednostki typu V6 są krótsze od R4 o podobnej pojemności, często także węższe od V8.
Dzięki zwartej budowie możliwy jest ich montaż poprzecznie do osi nadwozia i użycie w samochodach przednionapędowych. Doładowane silniki V6 generują moc i moment obrotowy możliwy do uzyskania z większych jednostek V8, emitując przy tym mniej zanieczyszczeń i zużywając mniej paliwa.
Przykładem może być silnik TFSI 3.0 Volkswagena, doładowany mechanicznie z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub EcoBoost 3.5 Forda, oba silniki porównywane są do wolnossącego V8 4.2 FSI Volkswagena1.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/V6_(silnik).

Widok do druku:

Pompa wspomagania